Werken bij

Wij zoeken lerende collega's. Zoek jij lerende collega's? Kom kennismaken! Klik hier

Klik op de bovenstaande link voor alle vacatures binnen de Stichting Florente Basisscholen, de onderwijskoepel waarvan OBS Het Atelier onderdeel is.

Benieuwd naar de ervaringen van leerkrachten op OBS Het Atelier? Lees dan hieronder de quote van Zhané en het verhaal van Lieke, leerkracht in groep 3, en van Debora, leerkracht in groep 1/2 en kleuterbouwcoördinator.

Juf Lieke, leerkracht groep 3

Thematische onderwijsmethode: veel ligt vast maar je kunt er je eigen draai aan geven

Een tijdje geleden hebben we aan het thema Aan tafel gewerkt in de klas. Ik vind het erg leuk mijn eigen input te geven op de onderwijsthema’s en activiteiten te verzinnen. Ik krijg als leerkracht op OBS Het Atelier de ruimte om dingen uit te proberen en te leren over wat wel en niet werkt voor de groep.

Zo heb ik allereerst een nulmeting gedaan, dus ik heb vastgelegd wat de kinderen al wisten over het onderwerp Aan tafel. Daarna zijn we met het thema aan de slag gegaan en heb ik leerzame activiteiten bedacht met als insteek de schijf van vijf. De leerlingen hebben een interessant filmpje gekeken over het onderwerp, een opdracht gemaakt en een knutselwerk gemaakt.

Als ik de leerlingen in de groep vertel dat we met het onderwijsthema aan de slag gaan is hun reactie: YES! Tijdens de oudergesprekken horen wij dat de leerlingen thuis vertellen over de thema’s en hoe leuk ze het vinden. Een leerkracht die plezierig met een thematische onderwijsmethode kan werken, zou ik omschrijven als iemand die ondernemend en creatief is en goed kan analyseren wat de groep precies verlangt.

Het fijne onderwijsteam is een belangrijke reden om hier te werken!

Ik heb ervaren dat de leerkrachten op OBS Het Atelier elkaar helpen en als ik iets in mijn vak als moeilijk ervaar, kan ik mijn hart luchten bij collega’s. Ook geven we elkaar advies en volgen dit ook op. Iedereen is hier gelijk: ook toen ik nog LIO was, werd ik serieus genomen en collega’s namen mijn advies en tips ter harte. Heel erg fijn! Ik heb inmiddels mijn PABO diploma gehaald en ik werk in een duobaan met een zeer ervaren leerkracht, juf Carmen.

Over Lieke

Mijn naam is Lieke en ik werk als leerkracht in groep 3 van OBS Het Atelier. Als kind wilde ik al leerkracht worden: ik speelde vaak leerkracht met mijn knuffels als groep. Ik ben een vrolijke leerkracht en ik probeer iedere dag die vrolijke energie te delen met de leerlingen. Wat mij aantrekt in dit vak, is dat ik het leuk vind om leerlingen te onderwijzen en hen te begeleiden in hun sociaal- emotionele ontwikkeling, zoals bijvoorbeeld bij het oplossen van conflicten. Ik sta voor de groep, geef huiswerkles en begeleid leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij het lezen. Ik ben eigenlijk overal!

Juf Debora, leerkracht groep 1/2

Thema’s komen tot leven in de kleutergroepen

Binnen de kleutergroepen werken wij vanuit thema’s. Op OBS Het Atelier nemen wij de tijd om deze thema’s uit te werken: de periode tussen twee schoolvakanties is de loopduur van een thema bij de kleutergroepen. Op deze manier kunnen wij echt de diepte ingaan en onze leerlingen meenemen in het thema en de activiteiten die wij erbij bedenken.

Een recent thema was Beroepen. Om dit begrip af te bakenen, hebben wij ons gericht op de beroepen van mensen die in een dierentuin werken. Zo wordt het thema begrijpelijk voor de belevingswereld van kleuters. In de groepen hebben wij gesproken over wat mensen, die in een dierentuin werken, doen. Daarna hebben wij een lijstje gemaakt met beroepen: dierenverzorgers, dierenartsen, schoonmakers en kaartverkopers.

Deze beroepen hebben wij tot leven gebracht door het bouwen van een kassahokje waarin de kleuters kaartverkoper konden spelen, inclusief slagboom die open en dicht kon. En op het leerplein verrees een heuse dierentuin met hokken die schoongemaakt werden en dieren die verzorgd werden. Het is erg mooi om te zien hoe kleuters op kunnen gaan in een thema en spelenderwijs een heleboel leren!

Werken bij OBS Het Atelier: wij doen het samen

De samenwerking met de collega’s op OBS Het Atelier vind ik erg prettig. De school groeit hard en wij gaan samen de school neerzetten. Het is voor mij belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat er speelt, niet alleen binnen de kleutergroepen, maar ook binnen de midden- en bovenbouw. Binnen de kleuterbouw zijn wij erg op samenwerking gericht: wij bereiden samen een thema voor en verdelen de taken die daaruit voortkomen. Wij denken mee met elkaar en er is een goede mix van ervaren en minder ervaren leerkrachten. Wat wij met elkaar gemeen hebben is flexibiliteit, creativiteit en snel kunnen denken: dat zijn belangrijke eigenschappen voor een leerkracht in een kleutergroep!

Over Debora

Mijn naam is Debora en ik werk als leerkracht in groep 1/2. Daarnaast ben ik coördinator van de onderbouw. Ik werk al 20 jaar in de kleutergroepen en ik geniet iedere dag van de onbevangenheid en de logica die kleuters eigen is. Eén van mijn leerlingen zag bijvoorbeeld de directeur van onze school door de school lopen met een aantal ouders. De leerling vroeg mij waarom deze ouders door de school liepen met meester Jan. Ik vertelde hem dat er een informatieochtend was en dat deze ouders geïnteresseerd zijn in onze school. Het antwoord hierop was: ‘maar deze mensen zijn toch veel te oud om hier naar school te gaan?’