Extra-curriculaire activiteiten

Duurzaamheid en talentontwikkeling

Naast onderwijs in de vakken rekenen, taal en lezen en thematisch onderwijs voor de zaakvakken, hecht OBS Het Atelier grote waarde aan thema's als duurzaamheid en talentontwikkeling. Daarom biedt de school jaarlijks de lessenserie Wonderwel aan aan haar leerlingen en organiseert de school Funateliers.

Duurzaamheid: de lessenserie Wonderwel op OBS Het Atelier

Hoe komt water in mijn kraan? Waar komt elektriciteit vandaan? Waar gaat mijn vuilniszak naar toe?  De leerlingen van OBS Het Atelier vinden tijdens de projecten van Wonderwel antwoord op deze en vele andere vragen. Ieder jaar, in de maanden maart-april, staat de lessenserie van Wonderwel centraal (https://www.wonderwel.nu).

De projecten van Wonderwel gaan over basisvoorzieningen als water, voedsel, energie en afval. Zaken waar iedereen dagelijks mee te maken heeft en die vaak als vanzelfsprekend worden gezien. Achter deze basisvoorzieningen zit echter een interessant en vaak ook avontuurlijk verhaal over wonderlijke natuurwetten en slimme techniek. Tijdens de lessenserie kunnen de kinderen zich hierover verwonderen. Vervolgens zetten zij hun verwondering om in concrete vragen waarop zij de antwoorden gaan vinden.

Onze leerlingen Nora en Raeez presenteren in onderstaand filmpje het eindresultaat van het project Wonderwel.

Klik hier voor het filmpje met de resultaten van Wonderwel

Talentontwikkeling: de Funateliers op OBS Het Atelier

Het ontdekken en ontwikkelen van een ieders talent staat centraal binnen OBS het Atelier. Daarom organiseert de school Funateliers. In blokken van drie weken, wordt vijf maal per jaar op de vrijdagmiddag een programma van Funateliers aangeboden aan de leerlingen. Van schaken, drummen en yoga tot dansen, een animatie leren maken of sterrenkunde: boeiende activiteiten die de nieuwsgierigheid van de leerling prikkelen. De Funateliers geven de leerlingen de mogelijkheid kennis te maken met nieuwe onderwerpen en activiteiten. De Funateliers vinden plaats onder schooltijd.

Een impressie van de Funateliers: van dansles tot een presentatie maken en van drumles tot een animatie leren maken.