‘Vanuit onze visie dat kinderen eigenaar zijn van hun eigen leerproces, geven wij een heel uitdagende invulling aan de lessen
. Na de kernvakken rekenen, taal en lezen, die leerlingen ’s morgens in hun eigen groep volgen, ligt in de middag de nadruk op lessen in wereldoriëntatie waarbij een thematische onderwijsmethode wordt gebruikt. Binnen wereldoriëntatie komen onderwerpen en invalshoeken aan bod uit de zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschap en natuur en techniek,
’ aldus Jan Heijmans, directeur van OBS Het Atelier.
Leerlingen aan het werk in hun groep
Hoe werkt de onderwijsmethode in de praktijk?
’Wij houden een kick-off bij de introductie van een nieuw onderwijsthema. Na de kick-off doet de leerkracht samen met de leerlingen een nulmeting: de leerlingen formuleren hun eerste onderzoeksvragen over het thema en zoeken samen uit of ze het antwoord op de vragen weten. Zo stellen zij samen vast wat ze al wel, en wat zij nog niet weten over een thema,’ vervolgt Heijmans. ‘Met geïntegreerde thema’s werken betekent dat een thema vanuit verschillende invalshoeken wordt benaderd. Als voorbeeld noem ik het thema chocolade: tijdens de geschiedenisles wordt chocolade in historisch perspectief geplaatst. Bij het vak natuur & techniek staat voedsel, en dus ook chocolade, als brandstof centraal en bij aardrijkskunde onderzoeken de leerlingen waar op aarde cacaobomen groeien en waarom juist daar. Op deze manier gaat het onderwerp chocolade leven bij de leerlingen.’
Onderwijsthema chocolade: waar op aarde groeit de cacaoboom?
Onderwijsthema's komen zichtbaar tot leven
‘De indeling van ons schoolgebouw past bij onze onderwijsmethode: in de klaslokalen krijgen de leerlingen instructie en daarna gaan zij op de leerpleinen aan de slag waarbij boeken, de computer en knutselmateriaal worden gebruikt om te werken aan projecten. Het werk dat de leerlingen verrichten wordt opgehangen en neergezet op de leerpleinen waardoor een thema zichtbaar tot leven komt,’ vervolgt Heijmans, ‘Ook leert een leerling waar mogelijk met echte activiteiten in de echte wereld: de kinderen houden een enquête, zetten een winkeltje op of doen een sponsoractiviteit. In de ateliers wordt groep- en vakoverschrijdend gewerkt waarbij de leerlingen met elkaar samenwerken en van en met elkaar leren.’
Een leerling werkt zelfstandig aan een project op een leerplein
Optimale leerresultaten behalen in een veilige en goede sfeer
‘Belangrijke uitgangspunten bij onze onderwijsvisie zijn dat ieder kind zoveel mogelijk eigenaar is van zijn eigen leerproces, dat er een goed evenwicht moet zijn tussen het aanleren van kennis, oefenen van vaardigheden en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. De vakken rekenen, lezen en taal vormen de basis voor elke andere ontwikkeling. Ook willen wij dat iedere leerling optimale leerresultaten moet kunnen behalen aansluitend op zijn of haar mogelijkheden. Een goede samenwerking met de ouders staat daarbij voorop. En uiteraard willen wij dat ieder kind met veel plezier naar school gaat en een goede en veilige sfeer op school is daarbij erg belangrijk!’ besluit Heijmans.
Computervaardigheden
Onze leerlingen zoeken informatie met behulp van zoekmachines en websites, maken PowerPoint presentaties en Word documenten, slaan hun werk op in hun eigen digitale leeromgeving en bekijken film- en televisiebeelden vanaf de computer. ICT wordt dus niet gezien als een apart vakgebied, maar is een wezenlijk en onmisbaar onderdeel van ons onderwijs.
Voor de ouders
Voordat een nieuw thema begint, ontvangt de ouder een informatiebrief met een uitleg over de inhoud en de leerdoelen. Op deze manier krijgt de ouder een goed beeld van waar het kind mee bezig is op school. Ouders kunnen hun kind(-eren) helpen en stimuleren, bijvoorbeeld met het verzamelen en meenemen van materialen. Ook worden regelmatig ouders gevraagd om op school iets te komen vertellen of mee te helpen met een activiteit.